
Sportul automobilistic la sfarsit de an 1988
Automobilismul sportiv şi kartingul de performantă din ţara noastră au lăsat în urmă de mult sezonul competiţional al anului 1988. Ce fapte demne de reţinut s-au petrecut, de-a lungul acelui sezon, pe circuitele şi pe traseele de concurs? Credem că este necesar să evidenţiem, în primul rînd, forma sportivă în continuare bună a unor campioni de talia lui Nicu Grigoraş, Victor Nicoarâ, Ludovic Balint, Ştefan Vasile, Werner Hirschvogel, Eugen Peteanu (la automobilism) şi Constan tin Rusu, Lucian Ştefan, Constantin Minciu, Marcel Natanail (la karting). De asemenea, nu putem să nu menţionăm urcuşul spre primele locuri ale clasamentelor a unor piloţi ca Gheorghe Preoteasa, Silviu Dinu, Nicolae Andrei, Gheorghe Ana, Du mitru Necula, Daniel Mojilian, Nicolae Zaberca, C onstantin Ciucă, Gheorghe Cioacă, Ovidiu Tatu, Aurel Tănase, Mihai Ciorbă, Jean Tatu, György Attila etc. Dar, după cum se ştie, în sporturile me canice numai talentul nu ajunge. Talentul trebuie susţinut de o mecanică fiabilă şi performantă şi de... un dram de noroc. Iar cînd spunem acest lucru, ne gîndim la un caz clasic din automobilismul sportiv de cel mai înalt nivel — cazul celebrului pilot englez Stirling Moss. Deşi şi-a marcat epoca prin personalitatea sa, deşi a cîştigat numeroase curse de formula 1 şi Sport-Prototip, deşi a obţinut uneori victorii ce păreau imposibile. Moss n-a reuşit, totuşi, să devină campion mondial. De ce? Pentru că el, Stirling Moss, denumit „cam pionul fără coroană", n-a avut, la momentul oportun, maşinile care îi erau necesare pentru a urca, după o expresie prea uzată, pe cea mai înaltă treaptă a podiumului. Deblocări auto Iasi О masina bună şi un dram de noroc!, lată ce le-ar fi fost necesar, în 1988, lui Ovidiu Mazilu şi lui Horia Andronic (ca să ne oprim la două exemple) spre a-şi pune în valoare, mai eficient, talentul, experienţa şi marea lor pasiune pentru automobilism. Trebuie remarcat, însă, faptul că nu ghinioanele mecanice sínt cele care şi-au pus amprenta pe sezonul competiţional 1988. Ghinioanele au constituit nişte excepţii, re gula generală fiind alcătuită dintr-o suită de performanţe obţinute cu maşini de bună ţinută tehnică, pregătite de sportivi care merită elogii. Cine sínt aceşti spor- tivi-pregătitori de maşini de curse? Ei sínt (şi aceasta constituie o caracteristică a sportului nostru cu motor) chiar cei care le pilotează, adică Nicu Grigoraş, Victor Ni- coară, Nicolae Andrei, Werner Hirschvogel, Constantin Rusu... şi lista ar putea continua. După ani de utilizare a motorului turbo, ing. Nicu Grigoraş a fost obligat de regula ment să renunţe la sistemul de supraalimentare şi să treacă la un motor aspirat. La început, măsura aceasta l-a mîhnit niţel pe cunoscutul nostru campion, iar pe cei care nu-l simpatizează (căci există şi dintre aceştia) i-a determinat să spună: "Acum supremaţia lui Grigoraş se va încheia! "... Şi iată că această previziune nu s-a adeverit. Grigoraş şi-a instalat pe maşina sa un motor cu aspiraţie directă, care a funcţionat ireproşabil de-a lungul întregului sezon, asigurîndu-i din nou victoria atît la circuit, cît şi la coastă. Cuvinte de laudă merită, de asemenea, şi alţi piloţi preparatori de maşini: Constantin Ciucă, Dumitru Necula, Daniel Mojilian (ce utilizează la curse motorul Dacia cu axă cu came în cap), precum şi Eugen Peteanu sau Bogdan Mihăescu. Confruntat la înce putul sezonului cu lipsa unor piese fiabile şi cu absenţa totală a altora absolut nece sare, Eugen Peteanu a reuşit să înlăture acest handicap spre jumătatea anului şi să parcurgă un sfîrşit de sezon bogat în victo rii de etapă. Lui Peteanu i-a ţinut o strălucită companie, în disputele din cadrul grupei Easter, reputatul său coleg de club Werner Hirschvogel, constructorul unei maşini care a cîştigat titlul chiar din primul sezon competiţional. Deschideri auto iași Sezonul competiţional 1988 s-a încheiat cu mult timp în urmă. Din tumultul lui am reţinut fugarele consideraţii de mai sus. Am dori ca toate acestea sä se constituie într-un crîmpei de cronică sportivă din secolul trecut şi într-un modest act de evidenţiere a entuziasmului şi eforturilor celor care sínt animatorii automobilismului şi kartingului românesc: piloţi, navigatori, mecanici, şefi de echipe, suporteri, etc .
Copyright © CheiArt. 0765105131 cheiart.ro